De Bijbel in je gezin

Toen onze oudste 6 jaar was, vroeg ze: ‘Kunnen we nu niet eens iets anders lezen?’ Intussen had ze alle bekende geschiedenissen al zo vaak gehoord. Thuis, op school, op de zondagsschool. Toen hebben we een kinderbijbel gezocht met wat minder bekende geschiedenissen.

Van jongs af aan

Omdat we zelf van lezen houden, horen boeken er eigenlijk van jongs af bij in het gezin. Kraakboekjes voor in de box, aanwijsboekjes voor als ze ongeveer een jaar zijn. En ook Bijbel-boekjes. In de kraamtijd hadden we al verschillende Bijbelse peuterboekjes gekregen. Deze boekjes liggen bij het peuterspeelgoed en de kinderen kiezen ze regelmatig om voor te lezen. Vaak is er wel een kinderliedje over dezelfde geschiedenis. Dat zingen we er dan bij. Meestal pakken we er ook zo’n boekje bij als we aan tafel zingen en lezen. Dan heeft de jongste haar eigen boekje voor zich. Dat helpt om rustig te blijven…

Toen de oudste zo’n 2, 3 jaar was, zijn we begonnen met het lezen van de kinderbijbel aan tafel. Bij twee maaltijden lezen we uit de Bijbel en bij één maaltijd uit de kinderbijbel. Voor de oudste twee lukt het wel een kinderbijbel te vinden die qua ‘niveau’ bij allebei past, maar als we de jongste er ook bij willen betrekken, wordt het wat lastiger.

We hebben verschillende kinderbijbels in huis. Als een kinderbijbel uit is, kiezen we een andere en zo nodig kopen we een nieuwe. De kinderbijbels staan bij de andere kinderboeken. Zo kunnen de kinderen er ook zelf in kijken en lezen.

Doorpraten

We vinden het belangrijk om niet alleen voor te lezen, maar ook even te praten over wat er gelezen is. Vooral om de link te leggen tussen de geschiedenis en ons leven. Wat leren wij hieruit over God? Wat betekent het voor ons leven? Sommige kinderbijbels sluiten het verhaal af met een expliciete ‘toepassing’. Zelf vinden we kinderbijbels met een paar vragen erg fijn werken. Bijvoorbeeld de kinderbijbel ‘Volg Mij’. Deze kinderbijbel heeft niet alleen ‘weet-vragen’, maar ook vragen die de link leggen naar ons leven. Door de vragen kom je er achter of je kinderen het verhaal hebben begrepen. Het nodigt ook uit om nog even door te praten. Dat mis je bij een voorgelezen toepassing.

Bijbel

We lezen uit de kinderbijbel, omdat de kinderen dan op hun eigen niveau de Bijbelse geschiedenissen horen. Ze begrijpen dan waar het om gaat. Toch vinden we het ook belangrijk om als gezin uit de Bijbel zelf te lezen. We proberen de kinderen daarbij te betrekken. We stellen bijvoorbeeld vooraf een luistervraag: ‘Hoor jij welk dier er wordt genoemd?’ Of welke bekende naam, of welke kleur… Nu ze wat ouder zijn, vragen we bij een begrijpelijk stukje soms achteraf: ‘Hoorde jij waar het over ging?’ Of: ‘Weet jij wat dat woord betekent?’ Soms is een gedeelte gewoon heel lastig te volgen voor de kinderen. Dan proberen we zelf kort te vertellen waar het over ging.

Soms halen we er ook een boek bij met platen, bijvoorbeeld als het over de tabernakel gaat. Op internet zijn ook veel plaatjes te vinden van olielampjes, de tempel e.d.

Toen onze oudste dochter naar groep 3 ging, vroeg ze of ze aan tafel het laatste vers mocht lezen. Dat doen ze op school ook bij het middageten. Op die manier is ze ook meer betrokken bij het lezen.

En nu de praktijk…

Toch wil het in de praktijk niet altijd… Soms hebben de kinderen geen zin om na te praten en antwoord te geven. Bijvoorbeeld als ze moe zijn of net ruzie hebben gehad. Soms zit de jongste al ‘bidden, bidden, bidden’ te schreeuwen als je nog een gesprek wilt voeren. Soms staat mijn eigen hoofd er niet naar en ben ik gehaast. Het lukt niet altijd om die sfeer te doorbreken. Morgen beter, denk ik dan, het hoeft niet krampachtig te worden. Maar anderzijds heb ik af en toe een aansporing nodig om me er van bewust te zijn hoe belangrijk dit is. Merken de kinderen aan ons dat dit er écht toe doet? Als kinderen 6, 7 jaar zijn, gaan ze onderscheid maken tussen echt en niet-echt. Weten ze dan van de jaren ervoor dat de Bijbel niet zomaar een verhaal is, maar dat het ons leven raakt? Als ik dat bedenk, helpt mij dat om de rust te nemen om voor te lezen en door te praten. Want onze kinderen bij de Heere Jezus brengen, dat is een van de belangrijkste taken die we hebben!